
Livsmestring
Før eller siden vil vi treffe på et punkt i livet, hvor vi føler eller opplever at alt blir snudd på hodet, enten innvendig eller utvendig. Det er livet på godt og vondt. For noen kan dette være veldig utfordrende, mens en annen ser ut til å ta det på strak arm.
Hva er det som gjør at noen håndterer kriser i livet bedre enn andre?
For å forstå dette litt bedre, må vi se hvordan vi er satt sammen følelsesmessig.
Det har seg ikke sånn at hjernen er en harddisk du kan sette på, og huske alt i livet. Den må oppleve og føle, for å kunne huske. En såkalt innkoding, som kun vil være effektivt om du er i stand til å kodifisere og strukturere informasjonen du mottar.
Alt hodet vårt lagrer er både en kjemisk og elektrisk prosess. Som sagt, vi er energier. Livserfaringene du tilegner deg gjennom livet, og alt den husker, setter seg både i hodet og kropp. Så når hodet ikke husker, husker kroppen.
Vårt emosjonelle minne beholder den følelsesmessige typer hukommelse, alle betingende responser og emosjonell betinging. Det som blir lagret i langtidsminnet, forblir der resten av livet. Likevel hender det informasjon blir slettet, av faktorer som: traumer, proaktive og retroaktive forstyrrelser og synaptiske undertrykkelser.
Når det kommer til hukommelse og læring, så lærer vi hele livet, og det starter allerede fra fosterstadiet og fortsetter helt til vi dør. Vi lærer å gjenkjenne lyder allerede i magen til vår mor. Så lærer vi å sitte, for så å gå. Deretter lærer vi språket, samfunnets regler, hva som er bra og hva som ikke er så bra. Hva som kan skade deg og hva som er godt for deg. Denne læringen fortsetter gjennom hele livet.
Begrepene språk og kommunikasjon har et felles mål, å gi en form for budskap. Språk er noe som er gjensidig, for å overføre informasjon. Ved kommunikasjon er nødvendigvis ikke budbringer opptatt av, hva mottaker tenker om budskapet.
Så likeverdige er de kanskje ikke.
Jeg er vokst opp som hestejente, og har noen gode eksempler på kommunikasjon med hester her. Alle hesteraser har sitt forskjellige språk akkurat som vi mennesker har. Araber hesten har store signaler. Dette for at flokken, som kan befinne seg langt fra hverandre, skal kunne se og høre signaler mellom store avstander. Shetlandsponnier som er avlet for å kunne trekke tungt tett i gruver, har ikke store signaler og har et helt eget språk. Akkurat som hunder og katter som marker seg på sine plasser.
Vår oppmerksomhet er en av kroppens overlevelsesfunksjoner. Vi kan rette den mot et bestemt mål, eller deles mellom flere objekter, men vi kan kun konsentrere oss om noe i en begrenset tidsperiode. Etter dette vil oppmerksomheten gå et annet sted. Det er en flyktig adferd, som vi ikke skal se på som en svakhet, men en nødvendighet.
“Vårt moderne liv og alt vi eier i dag, avhenger utelukkende av følelser.” louis Ferdinand celine.
Uttrykk og oppfatninger av følelser, som behovet vårt for å prate, kommunisere og bygge verden sånn som vi ser den i dag, er skapt ut av følelser. Det er ingen tvil om at, alt vi gjør fra vi blir født, til vi dør, utelukkende hviler på følelser. Hvordan du opplever dine følelser, avhenger av hvilket syn du har på verden, som er formet ut av din sosiokulturelle oppvekst. Selv om følelser er ukontrollerte reaksjoner og spontane ved form av påvirkning, er ikke følelser medfødte. De lærer vi gradvis å gjenkjenne.
Hva ville du følt hvis du så noe veldig grotesk? Sinne, desperasjon, redsel, eller glede?
For de fleste vil dette spørsmålet vekke følelser av både sinne, frykt, og tristhet. Det er ikke mange det hadde vært mulig for, å se dette på en positiv måte. Eller ikke fått en reaksjon, de fleste ville svart nei.
Hvordan vi velger å tro det vi ser, avgjør hva du føler. Den første feilen er å tenke og tro at det er skjedd noe med forakt. Vi lever i dag i en verden fylt av frykt og føler oss kontinuerlig truet av terror, så det vil være en naturlig reaksjon å tenke og føle det verste.
Hvis jeg går tilbake og sier det vi ser er, så her: Alt blir foretatt i et laboratorium, for vedkommende har donert sin kropp til forskning og vitenskap. Så vil to følelser forsvinne, som sinne og redsel.
Og hva hvis jeg i tillegg sier at de studerer den nøye til å finne ut hvordan operere døende barn mer effektivt. Da forsvinner også tristheten, for det rettferdiggjør formålet og skaper ikke negative følelser.
Hvordan du velger å tenke, avgjør hva du vil føle. Derfor er det så viktig å velge nøye sine tanker i alle sinnstilstander.
Det som gjør vår personlighet, og grunnlaget for vår følelsesmessige kapital, er vår følelsesmessige utvikling av det sosiokulturelle miljøet vi vokste opp i. Våre følelsesmessige ferdigheter som dette er, er et verktøy som bor i oss, som er nyttig for vår personlige, profesjonelle og organisatoriske utvikling. Dette bidrar til vår sosiale samhørighet, og har både personlige og økonomiske konsekvenser. Vi er ikke født med følelsesmessig kapital, dette er noe vi opparbeider oss gjennom livets erfaringer. Og hvordan vi velger å se på opplevelsene.
Alt fra hukommelse, læring, oppmerksomhet, språk, kommunikasjon, uttrykk og oppfatninger er alle med på å skape din følelsesmessige kapital.
Viktigheten av å utvikle følelsesmessig intelligens allerede hos barn. For lærer vi barn å akseptere sin egen personlighet, uten å være redd for hva andre tenker om dem, uavhengig av situasjonen de befinner seg i. Og å få støtte i alle deres følelser i alle omstendigheter, lære å skille følelser. Vil barnet lære å mestre og forstå sine egne følelser. De vil også lære å forstå andres følelser, som bidrar til å gi bedre oppfatning av sitt eget liv og andres liv.
De vil mestre, og håndtere kriser bedre som voksne. De vil ha større forståelse for seg selv og sine egne følelser og handlinger. De vil ha et godt utgangspunkt for livsmestring og gjennomføringsevne til å konfrontere brutale fakta.
Belønningen vil være å kunne ha eierskap til livet sitt.
Det finnes knapt annet område som er mer kompleks en følelser.
- Elisabeth -